KONTRAKT RYSOWNIKA
THE DRAUGHTSMAN'S CONTRACT
Rok 1694. Rysownik zostaje wynajęty, by sporządzić szkice okazałej rezydencji, a poprzez swoje rysunki odkrywa wskazówki prowadzące do morderstwa jej właściciela. Pierwszy pełnometrażowy film fabularny Petera Greenawaya jest zagadkowy, dowcipny i pełen innowacji, a ekstrawaganckie kostiumy z okresu Restauracji dopełniają bogate dialogi oraz muzyka Michaela Nymana, będąca pastiszem muzyki z epoki.
Anglia, rok 1694: rysownik otrzymuje zlecenie wykonania rysunków okazałej rezydencji i dzięki swoim szkicom odkrywa wskazówki dotyczące morderstwa jej właściciela. KONTRAKT RYSOWNIKA był pierwszym fabularnym filmem brytyjskiego reżysera Petera Greenawaya, jednego z czołowych twórców tego kraju.
Jego wyjątkowa wizja twórcza ujawnia się w pełni w tym enigmatycznym, dowcipnym i nowatorskim debiucie, po którym pojawiły się inne, równie pomysłowe dzieła, takie jak ZET I DWA ZERA (1985), WYLICZANKA (1988), KUCHARZ, ZŁODZIEJ, JEGO ŻONA I JEJ KOCHANEK (1989) and KSIĘGI PROSPERA (1991).
Greenaway, wspomagany przez operatora Curtisa Clarke'a, bawi się kadrowaniem, wykorzystując ramę rysownika i sztalugę, aby skupić wzrok na szczegółach w kadrze filmowym. Wykształcenie artystyczne Greenawaya widoczne jest w nawiązaniach do dzieł Caravaggia i Gainsborougha, a sceny przeplatają przyćmione, świecami oświetlone wnętrza z nasłonecznionymi widokami rezydencji i jej ogrodów.
Ekstrawaganckie kostiumy Restauracji autorstwa Sue Blane współgrają z kwiecistymi dialogami, które ledwie ukrywają skandaliczne zachowania i intrygi bohaterów. Stylowe pastisze muzyki Henry’ego Purcella w wykonaniu Nymana potęgują historyczną atmosferę filmu, nadając jej jednocześnie współczesny akcent.
Krytyk filmowy Alexander Walker napisał, że „pod względem wizualnym film ten jest jednym z najbardziej eleganckich, jakie kiedykolwiek powstały w Wielkiej Brytanii”.
Tekst: Josephine Botting
.png)
.png)





